Když se řekne slovo sociální síť, většině lidem se vybaví Facebook, Instagram, popřípadě Twitter. Výše zmíněnými firmami to ale nekončí, protože hráčů na scéně je daleko víc než by si člověk na první pohled představil. Faktem je, že tyto tři, jsou nejvíce užívané a zároveň nejvíce mediálně propírané. Neuvědomujeme si jaký vliv mají na marketing či celkové budování značky, ať už osobní nebo firemní .
Nejvíce používanými sociálními sítěmi jsou Facebook a Instagram, i když jsou úzce spojeny, neboť Instagram je akvizicí Facebooku, fungují separátně. Facebook slouží převážně jako kombinace psaného sdělení s obrázkem, dále je možné informovat o pořádaných událostech, komunikovat přímo se zákazníkem skrze Messenger nebo jen sdílet své úspěchy, neúspěchy. Instagram je zaměřen na obsah ve formě obrázku, doprovázeného krátkým úderným textem. Lidé tak mají možnost nakouknout pod pokličku dané firmě nebo osobě.
Založit si firemní Facebook není žádná věda, je to otázka několika kliků na myši. Po zvolení vhodného jména, si vyberete šablonu vhodnou vaší firmě – Restaurace, Kavárna, Masér, Kosmetička,…. Přidáte logo, úvodní fotografii, informace o vaší firmě a tradá, vítejte na Facebooku. Pokud chcete dát nějakému příspěvku prioritu, máte možnost si zaplatit propagaci, ta se pohybuje od 20 Kč až po několik stovek. Čím více peněz do propagace investujete, tím bude její dosah větší. Tímto to, ale nekončí.
O sociální sítě musí člověk pečovat jako o svoje dítě, každý den je navštěvovat, monitorovat dění a komunikovat se zákazníky, proto větší firmy mají na tento druh práce najaté agentury či specialisty na volné noze, kteří to mají na starost. Na druhou stranu nejsou sociální sítě něco závratně komplikovaného, stačí být pozorný, vcítit se do role možných zákazníků a učit se z dostupných statistik na dané Facebookové stránce, avšak kdo z těžce pracujících podnikatelů má na to čas. Proto je to na vašem zvážení, zdali se o svoji stránku starat nebo ji předat do rukou kvalifikovaného odborníka.
Instagram sice není tak složitý na správu, ale musíte mít zajímavou fotografií a doprovodný text. Před založením si opět vyberete vhodné jméno, zvolíte políčko s firmou a máte to. Tím se vám otevírá přístup k statistikám a propagaci, která funguje na podobném principu jako na Facebooku. Jediné co se musí čas od času udělat, je lajkovat jiné stránky a uživatele, aby lidé věděli, že existujete.
Na rozdíl od webu, jsou sociální sítě jednoduchým a bezplatným nástrojem, kde sice neplatíte penězi, ale svým časem. Sociální sítě vyžadují vaši pozornost a vy ji jim musíte věnovat. Rozhodně se nejedná o marný boj, je to pouze na dlouho trať.